"Derisini değiştirmeyen yılan ölmeye mahkumdur,bu durum fikirlerini değiştirmeyen insanlar için de geçerlidir." Friedrich Nietzsche.
Nietzsche'nin bu sözü aklıma adaptasyon konusunu getirdi. Mesela Nokia firması. Doksanlı yıllarda cep telefonu piyasaya sürüldüğünde Finlandiya merkezli Nokia firması piyasada rakipsizdi. Cep telefonu diyince akla direk Nokia gelirdi. Takoz gibi olan, fotoğraf çekemeyen, internet bağlantısız, dokunmatik ekranı olmayan, siyah beyaz ekranlı, tuşlu cep telefonları döneminden bahsediyorum. 2000 sonrası doğumlu genç kardeşlerimin bu sözlerime " Ne diyo bu Onur abi? " dediklerini duyar gibiyim. Ama devir öyle bir devirdi. Nokia pazarı ele geçirmişti ve kendine çok güveniyordu. Apple ve Samsung gibi firmalar yeni teknolojiler geliştirirken Nokia pazarı elde tutmanın verdiği kibire ve şımarıklığa kapılmış üretim stratejisine inovasyonu sokmuyordu. İki binlerin ortasına geldiğimizde rakipleri piyasaya android ve ios işletim sistemli yeni nesil telefonları sürdüler. Kalıplaşmış düşüncelerini değiştirmeyen kendisini yenilemeyen Nokia rakiplerine cevap veremedi ve çok kısa süre içinde piyasasını kaybedip battı. Bunu somut ibretlik bir öykü olduğu için anlattım. Siz alıp hayatın her alanına uygulayabilirsiniz. Hayat aslında adapte olma sanatı. Orkestra hangi şarkıyı çalıyorsa sizde ona göre doğru şarkıyı söylemelisiniz. Orkestrayı hayatın değişken faktörleri şarkı söyleyen solisti de birey olarak örneklersek; orkestra rock çalarken siz de rock söylemelisiniz, orkestra slow çalarken sizde slow söylemelisiniz. Yani hayata adapte olabilmelisiniz. Bunun içinde geleceğe yatırım yapmalı kendinizi geliştirmeli yeni şarkı sözleri öğrenerek potansiyel geleceğe adapte olabilmelisiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder